Hogyan vonjuk be a gyermeket a házimunkába?
1. Mindig vegyük figyelembe a gyermek életkorát - a kisebb gyermekektől a segítséget várjuk, az idősebb gyerekektől komplexebb feladatok is elvárhatók. Nem várjuk a feladat tökéletes elvégzést, de azt igen, hogy a gyermek a tudásához mérten a legjobban csinálja meg. Kiindulásként itt talál egy kor szerinti feladatlistát (egy magyar, illetve egy amerikai ajánlás alapján), de vegye figyelembe, hogy minden gyermek más és más, lehet, hogy az Ön gyereke még nem tudja azt az adott dolgot, de lehet, hogy már egy nagyobbaknak valót is el tud végezni!
2. Próbáljuk meg a korának megfelelően, játékosan csinálni a feladatokat, hagyjuk, hogy élvezze a gyermek pl. kosárjáték a szennyessel, rendrakás szín/számjátékkal stb.
3. Vonjuk be a gyermeket a tervezésbe! Szülőként tudjuk, hogy milyen feladatokat képes a gyermek megcsinálni, de hadd mondja meg ő is, hadd döntse el, mit fog csinálni ezen a héten vagy a jövő héten. Nyilván nem lesz mindenben egyetértés, de ha azt érzi, hogy része a döntéshozatalnak, több motivációja lesz a feladat elvégzésére.
4. Ne terheljük túl őket, kellenek feladatok, de ne erről szóljon a teljes szabadidejük. Talán óvodai/iskolai időszakban adjunk kevesebb feladatot az amúgy is túl sok kötelezettség miatt.
5. Legyen a Tervező jól látható helyen! Kezdetben valószínűleg a gyermek el fogja felejteni, hogy neki feladata van, emlékeztessük rá! Idő kell, amíg a Tervező használata és a feladatok a napi rutin részévé válnak.
6. Kezdetben szükséges a feladatok elvégzését ellenőrizni, ott lenni a gyerek mellett, amikor csinálja. Először tanítsuk meg, hogyan kell jól szennyest válogatni, rendet rakni, mosogatógépbe pakolni, megetetni a kutyát, szemetet kivinni stb., utána várjuk el az önállóságot. Legyen alacsony az elvárás az elején, és olyan ütemben emeljünk rajta, ahogy a gyermek halad előre a feladat elvégzésének megtanulásában.
7. Döntsük el milyen rendszerben használjuk a Tervezőt, és a házimunka kiosztást: elvárás, amit meg kell csinálni jutalom nélkül is, vagy jutalmazunk a feladat elvégzéséért. Mi történik, ha nem csinált meg valamit, vagy ha szorgalmi feladatot is csinált a gyermek? Határozzuk meg a következményeket, illetve a jutalmat - lehet matrica gyűjtés, pénz, többet alhat, többet játszhat stb. - vagy éppen annak hiánya, ha nem csinált meg valamit. Az értékelésnél figyeljünk arra, hogy az eredmény elmaradásának mi volt az oka: ha nem rajta múlt, ne büntessük, ha viszont elfelejtette, vagy nem volt kedve, nem akarta, akkor annak legyen meg a következménye.
8. Mutassunk példát! Tudjuk, hogy a gyerekek minket tekintenek példának, mint a szivacs szívnak fel minden tudást a világból. Ha mi is lusták vagyunk és nem csináljuk meg a feladatunkat, a gyermek is ezt fogja látni, és fordítva: motiváltak lesznek ha látják, hogy anya és apa is megcsinálja a feladatát.