“Siess már, 10 perces késésben vagyunk!”
Még csak reggel van, de a mi fejünk már tele a napi teendőkkel, sietünk, hogy beérjünk az oviba, a suliba, a munkahelyünkre, és mindeközben gyakran hangzik el a fenti mondat is. Délután hasonló a helyzet, amikor valamilyen programra szaladunk éppen, és lehet, hogy még este is előkerül egy “Menjünk már fürdeni végre, 19 óra van!” felszólítás.
Az egy dolog, hogy jó lenne állandó rohanás nélkül, jól szervezetten élni a mindennapjainkat, de mit ért ebből az egészből a kisgyerek? Neki bizony semmit nem mond az, hogy 10 perc vagy 19 óra, és valószínűleg csak a sürgető hanghordozás miatt kezd el készülődni. Ha elkezd egyáltalán, mert legtöbbször még negyed óra múlva is valamelyik játék mellett ücsörög. Te csak sürgeted, Ő meg nem érti miért vagy egyre türelmetlenebb és mi a bajod...
Minél kisebb a gyermek, annál inkább az itt és most-ban él, nem létezik számára az idő, a fogalmat sem érti. Neki eseményekből áll a nap, később pedig azok sorrendjéből. Neki a delet az evés és az alvás, a délutánt a közös játszás és a játszóterezés, az estét Apa hazajövetele jelenti. Ezekből is a történéseket ismeri, de nem érti a dél/délután/este elvont fogalmát.
Erre jó, ha te is gondolsz, mert így a gyermeked nyelvén tudsz vele beszélni. Könnyen lehet, hogy az elején nem mindig tudod majd ezt észben tartani, de egy kis gyakorlással a mindennapok részévé válhat. A gyerekek időérzete korukkal együtt fejlődik, így érdemes a koruknak megfelelően használni az idő fogalmait. A kommunikációban pedig hathatós segítséget jelenthet a kimondottan gyerekeknek készült naptár, egy mágneses tervező, ami hozzájárul ahhoz, hogy a gyerekek könnyebben megértsék a napok és az események egymásutániságát, valamint az idő fogalmát.
0-2 éves kor
Egy újszülött az érzések, a látvány, a hangok és az illatok világában él. Néhányuknál gyorsan kialakul az evés-alvás rendszere, de a legtöbb kisbabánál ez hosszabb ideig tart. Az első 6 hónapban az anyuka segít némi rendszert létrehozni és a gyermeket a következetes válaszadás segítségével szoktatja egyfajta napi ritmusra: amikor éhes, megeteti, ha nyűgös, megnyugtatja, és így tovább. A jelzésekből olvasva és azokra válaszolva épül ki a gyermek bizalma. A csecsemő számára az események rutinszerű ismétlődése alapján lesznek kiszámíthatóak a mindennapok.
Ez az állandóság az alapja annak, hogy a gyermek megértse az időt: éjszaka után nappal következik és fordítva. Minden családnak megvan a saját, idő-eltöltéshez való viszonya, amihez a babák is alkalmazkodnak, legyen ez egy olyan család, ahol mindenki pontos, vagy olyan, ahol kicsit lazábbak és kevésbé nézik az időt. A babák emellett magukkal hozzák a saját egyéniségüket és temperamentumukat is a családba, beleszólást követelve a családi történésekbe.
Miközben tiszteletben tartjuk a gyermek napi rutinhoz való igényét, lehetünk kissé rugalmasak: nem kell, hogy minden óramű pontossággal történjen. A kisgyermek fejlődésével pedig változtatásokra is szükség van, például ahogyan csökken a nappali alvások száma, úgy változik a napirend is, azonban fontos, hogy a sorrend ugyanaz maradjon: reggeli után játék, tízórai, játszótér, ebéd, este vacsora, fürdés, esti mese, alvás. A rutinok időpontját a gyermek nem érzékeli – pl. fél órával később ebédel –, mert a sorrend ugyanaz.
Ebben a korban a gyerek úgy érzi, hogy a világ összes ideje az övé (miközben nekünk anyáknak soha nincs időnk :) ). Tanulási és felfedezési vágya erős és sürgető. Amikor félbe kell szakítanunk a gyerek aktuális tevékenységét, adjunk neki időt, hogy alkalmazkodhasson hozzá. A pontossághoz való ragaszkodás mellett pedig próbáljunk meg olykor sodródni mi is az idővel, a gyermek időtlen tevékenységével - ez élvezhetőbbé teheti az életet mindannyiunk számára.
Mit tehetsz?
- Játékosan fogalmazz - “Ha megetetted a babát, utána kezdünk öltözni”
- Beszéld át a napot a kicsivel - “Ebéd előtt bent játszottunk”
- Ajánlatunk: Rutin tábla
3-4 éves kor
A 4 éves Lili nagyon izgatott és azt mondja: “Ma van a szülinapom! Tortát fogunk enni ebéd után! Mama szülinapja az enyém után jön, jövő héten elutazunk hozzájuk!” Az ilyen korú gyereknek a jelen, amiben épp van, nagyon fontos, és szüksége van a saját tapasztalatára, hogy megértse az időt. Számára az idő fogalmai az események köré épülnek: mama szülinapja az enyém után. A saját rutinjai pedig idővel növelik a jelen-jövő-múlt tudatos megismerését. Fejben már ők is tervezgetnek, még szerencsésebb azonban, ha saját, gyerekeknek készült naptárban követhetik az eseményeket, mágneses heti tervező vagy családi tervező használatával.
Lili érzékeli az idő múlásának jeleit - egyel több gyertyát lát a tortán és tudja, hogy idősebb lett 1 évvel -, de az aktuális idő láthatatlan számára. A megszokott napirend sorrendisége ad neki biztonságérzetet - felöltözés, fogmosás, oviba indulás, játék. Lili kérdésére hogy “Mikor megyünk ki játszani?” az a válasz nyújt neki segítséget, hogy “Alvás után”, nem pedig az, hogy másfél óra múlva, hiszen az előtte/utána kifejezéseket már ovis kortól értik a gyerekek, de az órát még nem ismerik.
Lili tudja, hogy a közös játékra a tízórai előtt kerül sor, azt is tudja, hogy a mamájának a szülinapja az övé után következik. És mikor azt mondja, elutaznak majd, tudja, hogy az a jövőben lesz és fel tud rá készülni. Múltbeli eseményeket is le tud írni, múlt héten vagy néhány napja, de nem mindig helyesen használja - a tegnap az lehet, hogy 2 napja volt :) Ugyan nem tudja értelmezni az órát és a naptárat, amíg nem lesz idősebb, de azt érti, hogy ezek az eszközök segítenek az időt mérni - az ovis heti tervezőn viszont nagy valószínűséggel könnyebben kiigazodik. Az óvodás gyerekek imádnak olyat játszani, hogy ránéznek a csuklójukra és azt mondják: „Apa 5 percet késik”, vagy „Épp tíz óra”.
Az ovis korú gyerek széles választékát használja beszéd közben a jelennek, jövőnek, múltnak, a 4 éves Julcsi tudja pédául, hogy idén 4 éves és büszkén mutatja 4 ujját a kezén, Levi helyesen használja az évszakokat: “Múlt télen hóembert építettünk a játszótéren”, Peti tudatában van a fő ünnepeknek és a kapcsolódó tevékenységeknek: “Ebben az évben szellem leszek Farsangon”, azonban nem feltétlenül értik is, hogy mit jelentenek ezek a kifejezések.
Mit tehetsz?
- A napi rutin alapján határold be az időt - “Uzsonna után jövök érted”
- Olvass olyan könyveket vele, amelyek használják az idő kifejezéseit
- Használjatok heti tervezőt gyerekeknek
- Tedd vizuálissá az eseményeket, idővonalat bemutatva ezzel - Készíthetsz képes albumot, használhatsz képeket/fotókat az eseményekről vagy használhatsz képes heti tervezőt, rutin naptárat
- Ajánlatunk: Heti Tervező
5 - 6 éves kor
Az ilyen korú gyermekek időérzéke úgy fejlődik, ahogy az események által megjelennek számukra az időtartamok. Mivel a gyermek a tapasztalatok által tanul, az őt körülvevő világ és emberek időfogalma épül be a mindennapi életébe és a szókincsébe. A ma-holnap-tegnap szavakat hozzákapcsolja egy-egy eseményhez vagy tevékenységhez, ezáltal konkretizálja az idő fogalmát, ilyen lehet például. egy emlékezetes esemény (party, kirándulás), ami megadja számára az idő kézzelfoghatóságát.
Talán a legzavaróbb a múlt, jelen, jövő fogalma. Ezek a szavak még mindig megfoghatatlanok számukra. Az 5-6 éves érti, hogy amit a szülők csináltak az “régen” volt, és amit a nagyszülők, az még régebben. De még mindig eléggé zavaros ez számukra - mikor Levi azt mondja, hogy a papája dinoszauruszon ment iskolába, nagyon-nagyon régen. Érti Ő, hogy a dinoszauruszok régen éltek, de nem tudja, hogy mennyire régen, papa gyerekkorához viszonyítva. Kezdi érteni az időt, felfedezve a régi és az új dolgokat - régen lóval közlekednek, most autóval vagy repülővel. Amint tudatossá válik számára, hogy egyes események mindig ugyanakkor történnek (például az ovi kezdete és vége), az ovisok máris tudni akarják, mennyi az idő :)
Mit tehetsz?
- Amikor lehetséges, használd az eseményhez köthető idő szavait, hangsúlyozva tegnap, jövő héten, este - segítség lehet egy mágneses heti tervező naptár gyerekeknek
- Készíthetsz időjárás naptárat: tegnap napos idő volt, ma felhős. Az egyes hónapok feljegyzéseit megtartva, megfigyelhető az évszakok múlása is
- Ha már ismeri a számokat, akkor az óra nagy mutató helyzetéhez is lehet alkalmazkodni
- Ajánlatunk: Heti Tervező
6- 7 éves kor
Az általános iskola első évében a tanrend része, hogy a gyermek megtanulja az óra jelentését, a hónapok sorrendjét, a naptár használatát és még mindig kell egy kis idő, hogy egy egész évet is átlásson gyermeked :)
Forrás: https://www.scholastic.com/teachers/articles/teaching-content