Új jelszó kérése
 
BLOG

Hogyan alakul ki a gyermekek időérzéke?

2019.03.05 09:00

Siess már, 10 perces késésben vagyunk!

Még csak reggel van, de a mi fejünk már tele a napi teendőkkel, sietünk, hogy beérjünk az oviba, a suliba, a munkahelyünkre, és mindeközben gyakran hangzik el a fenti mondat is... Délután hasonló a helyzet, amikor valamilyen programra szaladunk éppen, és lehet, hogy még este is előkerül egy “Menjünk már fürdeni végre, 19 óra” felszólítás.

Az egy dolog, hogy jó lenne nem rohanva élni a mindennapjainkat, de mit ért ebből az egészből a kisgyerek? Neki bizony semmit nem mond az, hogy 10 perc vagy 19 óra, és valószínűleg csak a sürgető hangulat miatt kezd el készülődni. Ha elkezd egyáltalán, mert legtöbbször még negyed óra múlva is valamelyik játék mellett ücsörög. Te csak sürgeted, Ő meg nem érti miért vagy türelmetlen és mi a bajod...

Minél kisebb a gyermek, annál inkább az itt és most-ban él, nem létezik számára az idő, a fogalmat sem érti. Neki eseményekből áll a nap, később azok sorrendjéből. Számára a delet az evés és alvás, a délutánt a közös játszás és a játszóterezés, az estét Apa hazajövetele jelenti. Ezekből is a történéseket ismeri, de nem érti a dél/délután/este elvont fogalmát.

Erre jó, ha te is gondolsz, mert így a gyermeked nyelvén tudsz vele beszélni. Az elején bizonyára nem mindig tudod majd ezt észben tartani, de egy kis gyakorlással a mindennapok részévé válhat. A gyerekek időérzete korukkal együtt fejlődik, így érdemes a koruknak megfelelően használni az idő fogalmait.

0-2 éves kor 

Egy újszülött az érzések, a látvány, a hangok és az illatok világában él. Néhányuknál gyorsan kialakul az evés-alvás rendszere, de a legtöbb újszülöttnél ez hosszabb ideig tart. Az első 6 hónapban az anyuka segít némi rendszert létrehozni és a gyermeket a következetes válaszadás segítségével szoktatja egyfajta napi ritmusra: amikor éhes, megeteti, ha nyűgös, megnyugtatja, és így tovább. A jelzésekből olvasva és azokra válaszolva épül ki a gyermek bizalma. A csecsemő számára az események rutinszerű ismétlődése alapján lesznek kiszámíthatóak a mindennapok.

Ez az állandóság az alapja annak, hogy a gyermek megértse az időt: éjszaka után nappal következik és fordíva. Minden családnak megvan a saját, idő eltöltéséhez való viszonya, amihez a babák is alkalmazkodnak, legyen ez egy olyan család ahol mindenki pontos, vagy olyan, ahol kicsit lazábbbak és kevésbé nézik az időt. A babák emellett magukkal hozzák a saját egyéniségüket és temperamentumukat is a családba, beleszólást követelve a családi történésekbe.  

Miközben tiszteletben tartjuk a gyermek napi rutinhoz való igényét, lehetünk kissé rugalmasak: nem kell, hogy minden pontososan óra szerint történjen. A kisgyermek fejlődésével pedig változtatásokra is szükség van, például ahogyan csökken a nappali alvások száma, úgy változik a napirend is, azonban fontos, hogy a sorrend ugyanaz maradjon: reggeli után játszás, tízórai, játszótér, ebéd, este vacsora, fürdés, esti mese, alvás. A rutinok időpontját a gyermek nem érzékeli  pl. fél órával később ebédel -, mert a sorrend ugyanaz.

Ebben a korban a gyerek úgy érzi, hogy a világ összes ideje az övé (miközben nekünk anyáknak soha nincs időnk :) ). Tanulási és felfedezési vágya erős és sürgetős. Amikor félbe kell szakítanunk a gyerek aktuális tevékenységét, adjunk neki időt, hogy alkalmazkodhasson hozzá. A pontossághoz való ragaszkodás mellett pedig próbáljunk meg olykor sodródni mi is az idővel, a gyermek időtlen tevékenységével - ez élvezhetőbbé teheti az életet mindannyiunk számára.

 Mit tehetsz?

  • Játékosan fogalmazz - “Ha megetetted a babát, utána kezdünk öltözni”
  •  Beszéljük át a napot - “Ebéd előtt bent játszottunk”

3-4 éves kor

A 4 éves Lili nagyon izgatott és azt mondja: “Ma van a szülinapom! Tortát fogunk enni ebéd után! Mama szülinapja az enyém után jön, jövő héten elutazunk hozzájuk! Az ilyen korú gyereknek a jelen amiben épp van, nagyon fontos, és szüksége van a saját tapasztalatára, hogy megértse az időt. Számára az idő fogalmai az események köré épülnek: mama szülinapja az enyém után. A saját rutinjai pedig idővel növelik a jelen-jövő-múlt tudatos megismerését.

Lili érzékeli az idő múlásának jeleit - egyel több gyertyát lát a tortán és tudja hogy idősebb lett 1 évvel -, de az aktuális idő láthatatlan számára. A megszokott napirend sorrendisége ad neki biztonságérzetet - felöltözés, fogmosás, oviba menés, játszás.  Lili kérdésére hogy “Mikor megyünk ki játszani?” az a válasz lesz segítség, hogy “Alvás után, mert az előtte/utána kifejezéseket már ovis kortól értik a gyerekek. Lili tudja, hogy a közös játszás a tízórai előtt van, azt is tudja, hogy a mamájának a szülinapja az övé után következik. És mikor azt mondja, elutaznak majd, tudja, hogy az a jövőben lesz és fel tud rá készülni. Múltbeli eseményeket is le tud írni, múlt héten vagy néhány napja, de nem mindig helyesen használja - a tegnap az lehet, hogy 2 napja volt :)

Ugyan nem tudja értelmezni az órát és a naptárat, amig nem lesz idősebb, de azt érti, hogy ezek az eszközök segítenek az időt mérni. Az ovis imád olyat játszani, hogy ránéz a csuklójára és azt mondja: Apa 5 percet késik, vagy „Épp tíz óra.

Az ovis korú gyerek széles választékát használja beszéd közben a jelennek, jövőnek, múltnak, pl. a 4 éves Julcsi tudja, hogy idén 4 éves és büszkén mutatja 4 ujját a kezén, vagy pl. Levi, használja az évszakokat: “Múlt télen hóembert építettünk a játszótéren”, Peti tudatában van a fő ünnepeknek és a kapcsolodó tevékenységeknek: “Ebben az évben szellem leszek Farsangkor”, azonban nem felététlenül értik is, hogy mit jelentenek ezek a kifejezések.

Mit tehetsz?

  • A napi rutin alapján határold be az időt - “Uzsonna után jövök érted”
  • Olvass olyan könyveket vele, amelyek használják az idő kifejezéseit
  • Tedd vizualissá az eseményeket, idővonalat bemutatva ezzel - Készíthetsz képes albumot, használhatsz képeket/fotókat az eseményekről vagy használhatsz képes heti tervezőt, rutin naptárat 

5 - 6 éves kor

Az ilyen korú gyermekek időérzéke azzal fejlődik, ahogy az események által megjelennek számukra az időtartamok. Mivel a gyermek a tapasztalatok által tanul, az őt körülvevő világ és emberek időfogalma épül be a mindennapi életébe és a szókincsébe.

A ma-holnap-tegnap szavakat hozzákapcsolja egy-egy eseményhez vagy tevékenységhez, ezáltal konkretizálja az idő fogalmát, ilyen lehet pl. egy emlékezetes esemény (party, kirándulás), ami megadja számára az idő kézzelfoghatóságát.

Talán a legzavaróbb az múlt, jelen, jövő fogalma. Ezek a szavak még mindig  megfoghatatlanok számukra. Az 5-6 éves érti, hogy amit a szülők csináltak az “régen” volt, és amit a nagyszülők az még régebben. De még mindig eléggé zavaros ez számukra - mikor Levi azt mondja, hogy a papája dinoszauruszon ment iskolába nagyon nagyon régen. Érti Ő, hogy a dinoszauruszok régen éltek, de nem tudja mennyire régen, papa gyerekkorához viszonyítva. Kezdi érteni az időt, felfedezve a régi és az új dolgokat - régen lóval közlekednek, most autóval vagy repülővel.

Amint tudatossá válik hogy egyes események mindig ugyanakkor történnek ( pl. ovi kezdés-vége), az ovisok máris tudni akarják mennyi az idő :)

Mit tehetsz?

  • Amikor lehetséges, használd az eseményhez köthető idő szavait, hangsúlyozva tegnap, jövő héten, este - segítség lehet egy heti tervező naptár
  • szíthetsz időjárás naptárat, tegnap napos idő volt, ma felhős. Az egyes hónapokfeljegyzéseit megtartva, megfigyelhető az évszak múlása is
  • Ha már ismeri a számokat, akkor az óra nagy mutató helyzetéhez is lehet alkalmazkodni

 6- 7 éves

Az általános iskola első évében a tanrend része, hogy a gyermek megtanulja az óra jelentését, a hónapok, a naptár használatát és még mindig kell egy kis idő, hogy egy egész évet is átlásson gyermeked :)

  

Forrás: https://www.scholastic.com/teachers/articles/teaching-content

Webáruház készítés